Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Melayu Tahun 2
Tahun : 2 Cerdik
Bilangan Murid : 26 orang
Masa : 10.00 –
11.00 pagi
Tema : Keluarga
Tajuk : Keluarga
Harmoni
Fokus Utama :
Standard Kandungan : Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
Standard Kandungan : Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
Standard Pembelajaran : Menyatakan fakta yang dikehendaki daripada teks.
Fokus Sampingan : Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Standard Kandungan : Merekod maklumat tentang sesuatu perkara.
Standard Kandungan : Merekod maklumat tentang sesuatu perkara.
Satndard Pembelajaran : Menceritakan cerita yang didengar menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
Objektif : Pada akhir pengajaran , murid dapat :-
1. Meyebut
nama –nama ahli keluarga mereka.
2. Menulis
ayat tunggal daripada kata panggilan dan kata ganti nama kata yang diberi.
EMK : Ilmu :
Pendidikan Sivik, Agama Islam
Nilai
: Bersyukur, kerjasama, kasih sayang
KBT
: Kemahiran Berfikir – Menjana
Idea
Kecederdasan
pelbagai – Visual dan ruang
Keusahawanan
Kosa Kata : hormat,
bahagia, membantu,
BBM :
Petikan lagu, kad gambar, slide, LCD
AKTIVITI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
Set Induksi (5 minit)
1.
Murid melihat gambar
di skrin di hadapan kelas.
2.
Murid diminta menyebut
gelaran pada setiap gambar
seperti :-
-
Bapa
-
Ibu
-
Kakak
-
Abang
-
adik
-
|
Nilai : Bersyukur / kasih sayang
|
Slide gambar “Keluarga”
|
Langkah 1 (10 minit)
1. Guru
meminta beberapa orang murid keluar ke hadapan kelas dan melakonkan watak
yang terdapat dalam keluarga.
2.
Murid melakonkan watak bapa, ibu, kakak dan
lain-lain lagi.
3.
Murid membaca kuat teks “Keluarga Harmoni”
secara kelas dengan bimbingan guru.
4.
Guru dan murid bersoaljawab secara lisan mengenai petikan yang dibaca.
|
Nilai : Kerjasama / kasih sayang
Simulasi
Kemahiran Membaca
Soalan :-
1.
Apakah peranan seorang ayah?
2.
Apakah sifat atau peribadi yang terdapat pada
seorang ibu?
3.
Apakah tugas kita sebagai anak?
|
Kad perkataan
BBM :-
Klik di bawah untuk paparan teks
“Keluarga Harmoni”.
·
Teks “Keluarga Harmoni”
Murid mengemukakan pelbagai jawapan yang berbeza.
|
Langkah 2 (20 minit)
1.
Guru memberi penerangan tentang penggunaan
kata panggilan dan kata ganti nama diri.
2.
Murid menyebut kata panggilan yang mereka
dapati daripada petikan.
3.
Murid membina ayat tunggal secara lisan dengan
menggunakan kata ganti nama dengan betul.
|
Penggunaan kata panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai.
Penggunaan kata panggilan yang sesuai.
Membina ayat tunggal
Secara lisan.
|
Kemahiran lisan
Kemahiran membaca
Kemahiran lisan
|
Langkah 3 (20 minit)
1.
Murid dikehendaki membina ayat tunggal
berdasarkan kata kerja yang diberikan oleh guru.
2.
Murid diminta membubuh kata panggilan atau
kata ganti diri yang telah mereka ketahui.
|
Contoh ayat tunggal :-
1.
Ayah membasuh kereka di halaman.
2.
Kakak menyapu sampah di dapur.
3.
Adik bermain bola bersama abang.
|
Kemahiran Menulis
|
Penutup (5 minit)
Guru dan murid bersoaljawab tentang hasil dapatan P & P pada
hari ini.
Murid mengingat kembali isi pelajaran.
|
Rumusan pengajaran:-
Kata panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai.
Nama-nama ahli keluarga.
|
Gamabar kelauarga
|
0 comments:
Post a Comment